Thursday, June 28, 2012

Hari Jumaat dan TGNA

Assalammualaikum wbh..

Apa khabar sahabat semua? Pagi ni dapat SMS...TGNA nak datang solat jumaat di masjid jamek pasir gudang...teringin nya hati ni menatap wajah seorang ulama....tp tak pe lah..suami dah sedia nak beratur panjang menantikan kedatangan TGNA..





Ceria nampaknya di pagi jumaat yg penuh keberkatan ni...Alhamdulillah Allah masih lagi beri kita bernafas dimuka bumi Nya..banyak2 mengucapkan rasa syukur...memetik kata ustaz Ahmad Dusuki pagi ni di wall FB nya..

"Kita seringkali menghiasi rumah, kita bosan jika rumah kita bersepah dan berselerak, seringkali juga kita menghiasi kenderaan kita, kita benci melihat kenderaan yg kotor, pada masa yg sama juga seringkali kita menghabiskan masa menghiasi badan dan rupa paras kita, kita benci jika rupa kita di pandang hina di pandangan manusia.. tapi kita lupa untuk menghiasi hati kita.. hati kita penuh kekotoran dan kekejian yg kita biarkan ia bersampah.. sampai bila ? teman2? tak malukah kita dengan Allah?

Malu nya bila ingat kekurangan diri ni...jum kita amalkan petua untuk membersihkan hati
Petua Membersihkan Hati
1. Dirikan solat dan banyakkan berdo'a – Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo'a turut katakan "Ya, Allah jadikan hatiku bersih"

2. Selawat keatas Nabi Muhammad s.a.w paling minima 100 kali sebelum tidur – Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orang sayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.

3. Solat taubat – Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.

4. Membaca Al-Quran – Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang- kurangnya bacalah "Qulhu-allah" sebanyak 3 kali.

5. Berma'af-ma'afan sesama kawan setiap hari.

6. Bisikan kepada diri perkara yang positif – Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri.katakan lah "Aku sebenarnya......(perkara yang elok-elok belaka)

7. Program minda/cuci minda – Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati : "Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif". Menurut kajian psikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya.

8. Berpuasa – Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.

9. Mengingati mati – Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila- bila masa.

10. Kekalkan wuduk.

11. Bersedekah.












SELAMAT BERAMAL


No comments:

Post a Comment